Transport
Mocowanie kontenerów na statku

Mocowanie kontenerów na statku

Niskie koszty żeglugi morskiej sprawiają, że jest to najskuteczniejsza forma transportu, jeśli bierzemy pod uwagę dwa czynniki. Po pierwsze jest to prawdą dla przewozów długodystansowych. Po drugie, gdy nie bierzemy pod uwagę czasu trwania całego procesu. To drugie jest wadą tej formy. Ważnym elementem żeglugi morskiej są kontenery morskie, które sprawiają, że możliwe jest przewożenie ogromnej liczby towarów. Stalowy prostopadłościan z odpowiednią wytrzymałością oraz wyposażonymi w zaczepy do montowania towarów musi być jednak odpowiednio umiejscowiony na statku. To z kolei wiąże się z wykorzystaniem całej procedury. Powstała ona na bazie doświadczenia w tej formie transportu na całym świecie. Tutaj również pojawiają się dwa czynniki. Jednym jest optymalizacja wykorzystania przestrzeni, co również prowadzi do obniżenia kosztów. Drugim jest zapewnienie bezpieczeństwa przewozu. Nieważne czy analizujemy standardowe kontenery 40 calowe, czy znacznie mniejsze wraz z odmienionymi typami. Ważne są stosunki pomiędzy tymi dwoma kwestiami. W ramach tego artykułu skupimy się jednak na kwestii mocowania kontenerów na statku.

Trudności w transporcie morskim

Zwróćmy uwagę na problemy, które pojawiają się podczas transportu morskiego. Statki przechylają się na morskich falach. Czasem może dochodzić do oddziaływania wody. Jednocześnie konieczne jest przewiezienie jak największej liczby towarów, ale nie może to zaburzyć stabilności towarów na statku. Kontener 40 (najczęściej wykorzystujemy 3 standardowe wymiary) to świetne zabezpieczenie produktów. Nie zmienia to faktu, że nie będzie to skuteczne jeśli nie dojdzie to wykorzystania odpowiedniego mocowania.

Praktyki, które uskuteczniają montaż kontenerów

W rzeczywistości unormowanie jest bardzo dokładne i trudno wymienić wszystkie czynniki. Nie zmienia to faktu, że niektóre z nich są warte przytoczenia. Widać w tym logikę, która prowadzi do uzyskania efektów w praktyce. Przykładowo pojemnik z wrażliwymi produktami powinien być dodatkowo zasztauowany. Lżejsze kontenery są układane wyżej niż ciężkie. Towary powinny być układane w ustandaryzowany sposób i przykładowo nie układamy ich w poprzek (czasem inaczej to wygląda w przypadku kontenerów typu palletwide). Producent kontenerów magazynowych musi dostarczyć odpowiednią jakość. Wykorzystanie tego musi jednak być połączone z praktykami, które usprawnią cały proces. Kontenery układane są drzwiami do rufy. Te najdroższe najczęściej znajdują się pod pokładem. Cena kontenerów magazynowych jest niska w stosunku do parametrów, które są dostarczone przez te stalowe konstrukcje. Oczywiście praktyki są niezależne od tego, czy analizujemy kontener 20 ft, czy 40 ft. Ponadto najważniejszym czynnikiem nie są również typy. Są to ogólnie stosowane zasady.

Jak montuje się kontenery na statku?

Kontenery układamy w stosach lub blokach, co optymalizuje wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Podstawą jest wykorzystanie prowadnic, które uskuteczniają zamocowanie na statku w taki sposób, żeby zminimalizować występujące zagrożenia. Konieczne jest wykorzystanie łączników, które sprawią, że kontenery staną się stabilnym systemem. Tutaj warto zwrócić uwagę na dwa podstawowe aspekty mocowań. Standardowe podejście to wykorzystanie łączników mostowych. Nowocześniejszym rozwiązaniem jest indywidualne mocowanie w oparciu o łączniki skrętne. Najczęściej umieszcza się na sobie trzy lub cztery warstwy kontenerów, co nie stanowi istotnego zagrożenia z punktu widzenia wytrzymałości. Wykorzystywany osprzęt do mocowania dzielimy na stały i przenośny. W pierwszym przypadku mówimy o mocowaniu do zaczepów lub gniazd pokładowych. Drugi przypadek dotyczy przytwierdzania za pomocą wcześniej wspomnianych łączników, ale również napinaczy, ściągaczy czy odciągów.

Układanie kontenerów w stosie

Stosem nazywamy kontenery, które są ułożone jeden na drugim. Rozróżnia się również pojęcie bloku, które określa stalowe konstrukcje połączone za pomocą osprzętu. Twistlocki są wykorzystywane do zapewnienia bezpieczeństwa podczas układania w stosy. Jest to skuteczne rozwiązanie i nie ma tutaj znaczenia, czy mówimy o 20 stopowych kontenerach, czy znacznie większych. Istotna jest jednak waga poszczególnych konstrukcji. Przykładowo twistlocki ręczne wykorzystywane są do łączenia pustych kontenerów, a automatyczne idealnie nadają się do tych najcięższych towarów (ponadto występują również w wariancie półautomatycznym).

Podsumowanie o mocowaniu kontenerów

Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na niebanalność tej kwestii. Optymalizacja tego procesu prowadzi do obniżenia kosztów całego przewozu. Jednocześnie na przestrzeni lat doszło do udoskonalenia procesów oraz wykorzystywanego sprzętu. Zasady mocowań na statku są wykorzystywane na całym świecie. W dużej mierze sprowadzają się one do praktycznych wskazówek zgodnych ze zdrowym rozsądkiem. Przykładowo w kwestii umieszczania na dole stosu cięższych kontenerów czy dodatkowym zadbaniu o szczególnie wrażliwe towary. Jednym elementem jest mocowanie do statku. Osprzęt do tego celu dzielimy na stały i przenośny. Ponadto ważne jest również odpowiednie umieszczenie kontenerów względem siebie. Są one układane w stosy i bloki. Ważne jest zarówno łączenie pionowe (głównie przy wykorzystaniu twistlocków), jak i poziome (najczęściej wykorzystuje się łączniki). Stosowanie wszystkich możliwych zasad prowadzi do bezpieczeństwa transportu oraz obniżenia kosztów.