Motoryzacja
Ile jest gwarancji na nowe części samochodowe?

Ile jest gwarancji na nowe części samochodowe?

Wymiana części w samochodzie może być koniecznością, gdy dojdzie w nim do awarii bądź gdy mamy do czynienia ze stłuczka. Właścicieli samochodów interesuje przede wszystkim długość okresu gwarancji na nowe części samochodowe. Ile on wynosi i co obejmuje? Odpowiadamy.

Gwarancja gwarancji nierówna

Większość właścicieli samochodów decyduje się na zakup nowych części do swojego pojazdu. Zdajemy sobie bowiem sprawę z faktu, iż części używane nie są wiele tańsze, natomiast mogą one okazać się o wiele gorszej jakości. Przez to będziemy zmuszeni wkrótce do ich wymiany, czego usilnie staramy się przecież unikać. Każda wizyta w warsztacie samochodowym to duże koszty. Nie tylko bierzemy tu pod uwagę koszt zakupu części, ale także i robocizny. Dlatego też zakup nowych części wydaje się bardziej opłacalny z punktu widzenia przeciętnego kierowcy samochodowego. Niemniej jednak interesuje nas okres gwarancji na te nowe części, które zakupimy. Nie jest on regulowany w żaden sposób ustawowo, choć w praktyce prawnicy starają się doszukiwać terminów obowiązywania gwarancji na części samochodowe. Dlatego też producenci mogą we własnym zakresie określać czas trwania gwarancji. Na szczęście na rynku panuje spora konkurencja, zatem okres gwarancji na części samochodowe rzadko kiedy wynosi mniej, niż 2 lata. Coraz częściej spotyka się nawet części samochodowe z gwarancją trzyletnią. Jest to również standard w kontekście opon samochodowym – tutaj możemy liczyć nawet na pięcioletnią gwarancję. Wszystko jednak zależy od podejścia danego producenta. W praktyce nie jest on zobowiązany w ogóle udzielać gwarancji na części samochodowe. Producenci pamiętają jednak, że gwarancja jest także zabiegiem czysto marketingowym, który pozwala przyciągnąć do siebie klienta. Im dłuższy okres gwarancji, tym klienci chętniej kupują dany produkt. Sprawa ta wygląda identycznie w kontekście części samochodowych. 

Od czego zależy okres gwarancji?

Okres gwarancji na części samochodowe zależy głównie od decyzji producenta. Ważny jest również rodzaj części, którą kupujemy. Najkrótszy okres gwarancji mają te części, które stosunkowo szybko się psują. Nie jest to jednak wina producenta, a faktu, iż podlegają one największej eksploatacji w samochodzie. Producent nie może więc określić kilkuletniego okresu gwarancyjnego dla tych części, gdyż byłoby to dla niego zwyczajnie nieopłacalne. Najdłuższy okres gwarancji uzyskamy na opony samochodowe, które powinny służyć najdłużej ze wszystkich części. Warto jednak pamiętać, że opona oponie nierówna. Możemy zakupić opony samochodowe za kilkadziesiąt złotych, jednak nie otrzymamy na nie długiej gwarancji. Powodem jest ich jakość, która jest o wiele niższa niż w przypadku opon droższych. To kolejny powód różnicy w długości okresów gwarancyjnych. Produkty gorszej jakości zwykle mają krótszy okres gwarancji. Powód jest błahy – w końcu wcześniej się one zepsują. Tymczasem kupując drogie produkty okres gwarancji będzie dłuższy, ponieważ producent zakłada, że części nie zużyją się tak szybko. Praktyka pokazuje, że takie myślenie wcale nie jest błędne.

Zobacz również:

 

Gwarancja a rękojmia

W prawie rozróżniono pojęcie gwarancji i rękojmi. Rękojmię właśnie bardzo często stosuje się w kontekście części samochodowych. Jest ona regulowana przepisami prawa. Zgodnie z nimi producent udzielający rękojmi odpowiada za swoje produkty przez okres dwóch lat, gdy sprzedaje je osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jeżeli zaś sprzedaż dokonywana jest na rzecz firmy, okres rękojmi (czyli odpowiedzialności producenta) trwa rok. Chcąc skorzystać z rękojmi wystarczy zgłosić to producentowi. Jest on wtedy zobowiązany do wymiany części na nową, oczywiście jeżeli doszło do jej zniszczenia nie wskutek działania umyślnego, a na przykład na skutek wady technicznej. Niemniej jednak klient nie ma prawa do skorzystania z rękojmi automatycznie. Producent musi opowiedzieć się przed dokonaniem sprzedaży, czy udziela gwarancji czy też rękojmi.

Dochodzenie praw 

Zarówno w przypadku rękojmi, jak i gwarancji, odpowiedzialność za produkt ponosi warsztat samochodowy, jeśli to on był nabywcą części zamiennych. To pracownik warsztatu będzie musiał dochodzić praw z gwarancji bądź rękojmi, wcześniej jednak rozpatrując reklamację klienta. Należy jednak pamiętać, że nic nie działa automatycznie. Klient dochodząc swoich praw od producenta oraz warsztatu samochodowego będzie musiał przedstawić dowód zakupu części lub usługi. Najczęściej jest nim paragon lub faktura VAT. Tylko wtedy gwarancja może zostać udzielona, bowiem producent musi mieć pewność, że dana część samochodowa była u niego zakupiona. Niemnie jednak obecnie dowód zakupu części stanowić może również potwierdzenie płatności, a więc na przykład wyciąg z konta bankowego. Transakcja musi być jednak opłacona za pomocą przelewu bądź też karty płatniczej. Jest to duże ułatwienie dla osób, które nie posiadają dowodu zakupu w postaci paragonu. Bez niego, jeśli płatność była dokonana gotówką, dochodzenie praw z gwarancji jest w zasadzie niemożliwe.